Uniwersalny relatywizm zazwyczaj oszczędza też matematykę. Łatwiej śledzić w historii skoki w naukach empirycznych i humanistycznych, niż odpowiedzieć na proste pytanie: jak to się stało, że Galileusz i Newton obrócili arystotelesowską fizykę w gruzy, a dowody Euklidesa wciąż pozostają w mocy?

Leszek Kołakowski

16 - 17 kwietnia 2009

 

Wspomnienie o prof. Teodorze Paliczce

 

„Kwadratura koła i Cyprian Norwid”

wygłosił prof. dr hab. Marek Kordos z Uniwersytetu Warszawskiego

 

„Po co nam szybkie komputery?”

wygłosił Szymon Acedański – Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego


Tematy referatów uczniowskich:

  • Liczby konstruowalne

    Daniel Malinowski

    VIII LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Katowicach

 

  • Jak dzięki fraktalom zdać egzamin na prawo jazdy

    Karol Jabłoński, Dawid Dominiak

    III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach

 

  • Od muzyki do matematyki, czyli matematyczna interpretacja dźwięku

    Michel Migas

    VIII LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Katowicach

     

  • Polska Szkoła Matematyczna

    Katarzyna Kasińska, Monika Cofała, Aleksandra Pławecka, Ewa Siedlaczek, Arkadiusz Klenczar

    I LO im. B. Chrobrego w Pszczynie

     

  • Pitagorejczycy

    Maria Skwara, Anna Wybraniec, Jan Wegehaupt, Tomasz Sołtysik

    VIII LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Katowicach

     

  • Matematyczne podstawy reprezentacji liczb w komputerze. Dlaczego komputery liczą inaczej?

    Tomasz Chyrowicz

    Gimnazjum nr 2 w Katowicach

     

  • Człowiek stereometryczny

    Adam Śmiałkowski, Krzysztof Janota

    VIII LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Katowicach